Visma Signs ursprung börjar i Belgien. Den digitala signeringstjänsten med ursprung i Finland har varit framgångsrik i redan 11 år.

“Jag fick chansen att starta eget när min fru flyttade till Bryssel som en del av sitt arbete för EU-representationen”, säger Antti Larvala, Visma Signs grundare. “Jag hade jobbat inom banksektorn och med stora företag hela mitt yrkesverksamma liv och började tröttna lite på det.”

“Hon tyckte att min idé lät bra och bad mig sluta klaga på livet och göra något åt saken istället”, lägger han till.

Antti satte sig ned med ett par kompisar som bestämde sig för att investera i företaget. En var VD för ett teknikföretag med ett par anställda.

“Vi kom överens om att de skulle jobba med utveckling av tjänsten mellan sina andra uppgifter. De fick 20 till 30 euro i timmen, vilket är ganska bra för en startup. En arbetar faktiskt fortfarande för Visma Sign”, berättar Antti.

En lucka i marknaden för digital signering

Det var tidigt i januari 2010 som Visma Sign började göra signering enklare. Precis som med psykologin bakom siffran 55 i filmen “Focus” med Will Smith från 2015 valde man avsiktligt ett namn som är lätt att komma ihåg för den digitala signeringstjänsten.

“Sign hette från början Onnistuu, som betyder “det är möjligt” på finska, men namnet borde vara enkelt att lägga på minnet. Till exempel är radioreklam utformad så att lyssnaren minns formuleringen, som används ofta i den”, förklarar Antti.

Antti hade jobbat för de stora bankerna i Finland och hade på känn att det fanns en lucka i marknaden.

“När jag jobbade på Aktia märkte jag att kunderna var tvungna att komma till bankkontoret för att skriva på papper varje gång de ville ha en ny tjänst. Varför har vi ingen smidigare lösning? undrade jag. Jag såg inga rättsliga hinder för att erbjuda en sådan, även om banken var något tveksam”, påpekar Antti.

Stark autentisering nära till hands

2009 genomfördes en rad lagändringar inom den finansiella sektorn som möjliggjorde användning av bankkoder som en del av digital signering. Haken var dock att kunderna fortfarande var tvungna att sluta avtal med varje enskild bank om de ville använda det, vilket kostade 1 000 euro per gång, plus månadsavgifter.

“Det gav mig en unik chans att göra något annorlunda. Bankerna fick inte sälja vidare autentiseringstjänster till andra banker, så jag fick idén att sluta ett enda avtal med dem alla genom mitt eget företag.”

Tiden gick, och Anttis goda kontakter med de finansiella instituten i Finland bar frukt. 2012 kom ett genombrott för Sign när Fennia, ett stort försäkringsbolag, blev kund. POP Insurance började också använda tjänsten.

“När vi väl hade två stadiga, stora kunder innebar det att allt fler företag gradvis ville börja använda vår tjänst. Vi använde Fennia och POP som referenskunder, och då började andra företag få förtroende för den”, förklarar han.

Enkelhet och transparens i kärnan

Enkelhet och transparens har alltid varit viktigt för Antti. Det är två centrala filosofier som ligger till grund för hans sätt att göra affärer och för produkten.

Alla potentiella kunder kan börja använda Visma Sign direkt och även testa det offentligt tillgängliga API:et i förväg. Det finns inga konsult- eller konfigurationsavgifter, den digitala underskriften är enkel att använda, och det är viktigt att lösa kundernas problem så snabbt som möjligt.

Han förklarar varför han värderar enkelhet och drar sig till minnes vad som hände när han jobbade som datasäkerhetschef på Nordeas New York-kontor år 2000.

“På mitt tidigare jobb på Nordea i Finland hade jag sysslat med kontanthanteringsfrågor, så jag ansåg att jag hade en ganska god förståelse för hur pengar rör sig. Jag fick min första lönecheck vilket var märkligt eftersom Nordea visste att jag hade ett bankkonto hos Chase Manhattan. Nordea New York är en företagsbank, och de anställda har inte konton hos dem.”

Antti berättar att han gick till Chases bankkontor på Manhattan för att få lönen utbetald och gav lönechecken till banktjänstemannen, glad över att få pengar på sitt bankkonto.

”Sen gick jag till en bankomat för att titta på kontoutdraget, men det fanns inga pengar där trots att jag precis hade gett checken till banktjänstemannen. Jag skyndade tillbaka till henne och frågade vad som hade hänt. Hon sa att checken nu skulle skickas tillbaka till Nordea och att de skulle föra över pengarna till mitt konto. Det skulle ta en vecka.”

En fråga om förtroende

Pålitlighet och säkerhet är avgörande, därför var det extra viktigt när Sign var ett nytt företag och precis hade kommit i gång. Andra vanliga frågor gällde laglighet, hur digital signering skiljer sig från vanliga e-postmeddelanden och pappersdokument, datasäkerhet och dataövervakning.

I dag ställer Antti samma frågor till Signs kunder när företag är pappersbaserade. De erkänner att det kan uppstå missar i nuvarande processer.

”I de gamla systemen fanns inga backuper, inget skannades. Allt måste vara 100 % säkert när man hanterar kontanter. Kunderna misstror systemet och hur bra det fungerar om det saknas en enda euro eller ens en cent i en betalning”, säger han och tillägger att det alltid finns utrymme för förbättringar.

”Vi arbetar hårt varje dag för att se till att vi är den säkraste och tryggaste digitala lösningen för signering på marknaden”, avslutar Antti.


Michael Sandelson arbetar med Visma Signs försäljning, kommunikation och marknadsföring. Michael är speciellt intresserad av språk samt historier bakom människor.