7 sätt att öka försäljningen med digital signering

Nya kunder är nyckeln till ett företags framgång. Samtidigt är skapandet av nya affärsrelationer en av de mest givande stunderna
Tröga processer kan slösa bort resurser och arbetstimmar som kunde använts på att skaffa nya kunder. Använder ditt säljteam moderna verktyg för att skapa avtal och offerter?
Skär ned på onödigt arbete med digitalisering
Tid är pengar, och smidighet är idag en förväntning från alla. Identifiering av kunden, att skapa och lagra avtal bör ske så enkelt och smidigt som möjligt. Få företag idag är villiga att resa enbart för att underteckna avtal; det är bäst att snabbt slutföra affären. Samtidigt är det viktigt att se till att avtalade villkor är tillgängliga och att detaljer lätt kan kontrolleras vid behov.
Visma Sign är säljarens smidiga verktyg. Tjänsten identifierar kunden samtidigt som den skapar en juridiskt bindande elektronisk signatur. Med Visma Sign levereras avtalskopior automatiskt till både företaget och kunden, och hjälper på så sätt att slutföra affärer i realtid. Allt sparas elektroniskt i ett lätthanterligt arkiv. Avtalsinformation är också lättillgängligt och stöder således kundhanteringen.
Fördelarna med digital avtalshantering för dig som jobbar i sälj syns i varje del av processen. I denna artikel presenterar vi de 7 viktigaste fördelarna du kan uppnå genom att använda dig av en tjänst för digital signering och avtalshantering.
1. Ändra avtalets innehåll snabbt
Försäljningsprocesser är sällan så okomplicerade att säljaren skickar offerten för signering till kunden utan någon redigering av innehållet.
Digital signering sker i molnet, vilket innebär att kundens eventuella ändringar i avtalsvillkoren endast tar några sekunder av din tid.
Du behöver inte skriva ut en ny version av avtalet i pappersform, utan skickar istället en ny version direkt från systemet.
Du kan också använda Visma Signs inbyggda webbformulär för att samla in den information som behövs i avtalet. Formuläret bekräftas med elektronisk signering. Med formulärverktyget skapar du enkelt kundavtalsmallar, vilka sparar både tid och kostnader.
2. Ökad hit rate
För din kund är det betydligt enklare att e-signerna ett avtal än att göra det för hand.
Kunden kan signera avtalet när och var som helst, och affären har en större chans att snabbt realiseras.
Enligt våra statistik undertecknas majoriteten av de avtal som skickas genom Visma Sign inom ett dygn.
3. Färre avbrott i säljprocessen
Har du någon gång skickat offerter till dina kunder som aldrig blivit signerade? Det scenariot är definitivt bekant för många.
Avtal som (av okänd anledning) inte blir signerade av kunden är en av de största effektivitetsbovarna för företag.
Med en signaturtjänst kan du övervaka i realtid hur affären fortskrider och reagera snabbt vid behov om säljprocessen stannat upp.
Då kan du enkelt påskynda processen genom att skicka e-post eller SMS-påminnelse till dem som ännu inte undertecknat.
4. Spara tid och pengar
Avtal som ska signeras digitalt skickas iväg för signering direkt från tjänsten, och efter arkiveras det automatiskt.
Du och ditt säljteam sparar all den tid som annars skulle läggas på att arkivera, uppdatera, leta efter och spåra borttappade dokument.
5. Skydda ditt företag med starka bevis
Bristfälliga, felaktiga eller i övrigt ofullständiga avtalsdokument kan till och med leda till böter Varför riskera företagets rykte med omoderna processer?
E-signering av erbjudanden, avtal och andra dokument är säkert och minskar juridiska risker, eftersom det är bindande och lättare att spåra än en underskrift på papper.
Du kan alltid påvisa vem som har signerat dokumentet samt var och när signeringen genomförts.
6. All information på ett ställe
Med ett centraliserat arkiv har du tillgång till avtal och dokument när som helst. Genom att bevilja användarrättigheter till alla i ditt säljteam, kan de enkelt verifiera avtalade villkor och till exempel svara effektivare på kundfrågor. Detta ökar på nöjdheten hos era kunder och skapar möjligheter till merförsäljning.
7. Färre säljsystem
Med Visma Signs API-gränssnitt kan du integrera tjänsten med företagets CRM-system. En integration innebär att ditt säljteam kan hantera alla säljdokument med ett enda system.Den gränssnittsanvändande processen kan också styra kunden till att exempelvis betala den första betalningen eller säkerhetsdepositionen i någon önskad betalningstjänst.
Vill du se hur tjänsten fungerar? Du kan skicka en kontaktförfrågan till oss och boka tid med våra experter för en kort demo av systemet.