Digital signering i Sverige
Kostnadseffektivitet för offentlig förvaltning och föreningar
Digital signatur är ett enkelt sätt att minimera manuellt arbete, medan man även minskar användning av papper.
Vill du se hur tjänsten fungerar i praktiken?
Digital signatur är ett enkelt sätt att minimera manuellt arbete, medan man även minskar användning av papper.
Vill du se hur tjänsten fungerar i praktiken?
Bekanta dig närmare med Visma Signs fördelar:
Det är självinstruerande. Inga långa processer för att komma igång. När man har lösenord och inloggning så kommer man in på sidan och då kan man börja helt enkelt.
Digital signering är den rätta lösningen då man vill utöka den interna effektiviteten eller medborgarnas positiva upplevelse av den offentliga förvaltningen. Användningen av digitala signaturer är ett enkelt, snabbt, kostnadseffektivt och miljövänligt sätt att hantera dokument.
Automatisera ansökningar av byggnadstillstånd enkelt genom att utnyttja webblanketter som fogas in på webbplatser för signering.
Du kan signera och arkivera protokoll från fullmäktige och styrelser direkt enkelt och snabbt inom ett dygn.
Med digitala signaturer behöver man inte besöka ett kontor eller skanna bilagor då man signerar ett hyresavtal.
Med digitala signaturer kan du godkänna t.ex. beslut om bidrag från socialtjänsten, varmed handläggningstiderna förkortas markant.
Inköpsprocesserna blir snabbare när du med hjälp av digitala signaturer kan snabbt be de berörda personerna att godkänna inköpen.
Dokument som undertecknats med Visma Sign sparas i ett digitalt arkiv. Med hjälp av åtkomstinställningar kan man definiera vem som har tillgång till vilka dokument. Tack vare Visma Signs nogranna säkerhetsåtgärder kan alla dokument vara i säkert förvar i det digitala arkivet.
Digitala signaturer minskar onödigt pappersarbete, sänker materialkostnader och gör processerna betydligt snabbare. Äntligen kan du koncentrera dig på det väsentliga.
Med färdiga webblanketter som fogas in på webbplatser för digital signering kan du enkelt samla in och uppdatera medlemsuppgifter enligt GDPR-förordningarna.
Mötesprotokoll, beslut och arbetsavtal – du når betydande kostnadsbesparingar när du digitaliserar de administrativa åtgärderna av din förening.
Det blir lättare att hitta nya samarbetspartners när du förenklar avtalsprocessen med donatorer, sponsorer och andra företag.
Med digitala signaturer handlägger du beslut och ingår avtal snabbare medan du även sparar tid och kostnader.
Alla signerade dokument sparas automatiskt i det digitala arkivet. Du kan enkelt granska dokument och bilagor på ett ställe och slipper söka uppgifter genom att bläddra i pappersmappar.
Undertecknare har använt Visma Sign.
Företag och organisationer har anlitat Visma Sign.
Säker och juridiskt bindande sätt att underteckna dokument.
Signeringstjänsten Visma Sign har skapats från start att vara fullständigt datasäkert och reviderats av en extern dataskyddsexpert. Tjänstens maskinsalar är belägna i Finland.
Hanteringen av kunduppgifter sker i enlighet med GDPR-kraven. Endast befullmäktigade företrädare har rätt att granska dokument inom tjänsten.
Varje dokument och signatur kan spåras. Visma Sign lämpar sig för pålitlig handläggning och administration av känsliga uppgifter, eftersom endast behöriga personer har tillgång till uppgifterna. Tjänsten används bl.a. av olika försäkringsbolag, banker, finansieringsbolag, hälsovårdsorganisationer och andra företag och föreningar som förutsätter en hög nivå av dataskydd och datasäkerhet.
Varje dokument och signatur kan spåras. Visma Sign lämpar sig för pålitlig handläggning och administration av känsliga uppgifter, eftersom endast behöriga personer har tillgång till uppgifterna. Tjänsten används bl.a. av olika försäkringsbolag, banker, finansieringsbolag, hälsovårdsorganisationer och andra företag och föreningar som förutsätter en hög nivå av dataskydd och datasäkerhet.
Läs mer: Digital signatur i lagstiftningen