AvtalshanteringDigital signering

Ökad produktivitet med digital avtalshantering

2 min lästid | 25.6.2025

Aarni Honkaniemi ansvarar för Visma Signs affärsverksamhet och produktstrategi. Han har en stark bakgrund inom tjänster för e-fakturering och digital signering, här berättar han hur avtalshantering kan utnyttjas för bättre produktivitet och hur vi tacklar dessa trender i Visma Sign.

Digital signering har ökat i popularitet, särskilt i Norden. Enligt Visma Signs framtidsrapport ”Trender och digitalisering i hantering av avtal” finns det dock fortfarande utrymme för utveckling.

Digital signering används redan flitigt, vad följer?

Digitala lösningar för signaturer och avtalshantering är redan i omfattande användning bland nordiska företag: nästan ⅔ av de svarande använder endast digitala signaturer, och enligt Visma Signs nordiska undersökning om digitalisering använder ungefär en tredjedel av de nordiska användarna sina lösningar dagligen. 

Digital signering är alltså redan vardag. Men hur kan företag få ännu mer ut av tjänsten?

Bättre kundupplevelse, bättre business

44% av de svarande i undersökningen ansåg att förbättring av kundupplevelsen är en av de viktigaste trenderna relaterade till avtalshantering.

Digital signering kan hjälpa till att bygga en smidig kund- och medarbetarupplevelse – det skapar både ett modernt och säkert intryck. Signering med stark autentisering bidrar också till att bygga förtroende mellan avtalsparterna.

Användarupplevelse, förtroende och deras förbättring är naturligtvis också i fokus för Visma Sign. Vi följer marknadstrender och letar efter ny teknik som kan fortsätta att göra det enklare och säkrare för våra användare att hantera signering och avtalshantering.

Integrationer kan öka effektiviteten 

Över 40% av respondenterna i framtidsrapporten menade att de inte har integrerat sina avtalshanteringstjänster med de övriga program de använder, då de menar att det inte är möjligt i de verktyg de använder. 

Produktiviteten ökar när användarna inte behöver flytta mellan olika plattformar, och rätt dokument hamnar i rätt system med rätt parametrar utan krångel.

Centraliserad avtalshantering förbättrar också organisationens datasäkerhet: viktig data finns på en och samma plats och endast rätt personer har tillgång till rätt uppgifter.

AI-verktyg effektiviserar avtalshanteringen ytterligare

75% av de stora företagen i undersökningen (över 250 anställda) är intresserade av att förstå AI:s roll i digital avtalshantering.

AI-verktyg kommer att effektivisera avtalshanteringen redan inom kort och erbjuder många fördelar redan nu. Genom att använda AI-verktyg kan företag snabbt analysera innehåll och extrahera viktig information från stora mängder avtal. Detta underlättar övervakning av avtalsvillkor, tidsfrister eller förfallodatum samt identifiering av riskfaktorer.

Hos Visma Sign utforskar vi hur AI-verktyg kan utnyttjas i avtalsprocesser. Även här handlar utvecklingen i grunden om produktivitet: när all data relaterad till avtal hanteras i ett och samma system kan ny teknik enkelt kopplas till. Om avtal exempelvis lagras på hårdvara missar man många möjligheter.

Avtal sätter ramarna för företagets verksamhet – man skulle till och med kunna säga att utan avtal skulle det inte finnas några företag. Därför är det viktigt att investera i hanteringen av avtal och signeringsprocessen. Visma Sign kommer även i framtiden att säkra att företag i såväl Finland som i resten av Norden har tillgång till de bästa möjliga verktygen.

Madeleine Sandler

Madeleine Sandler jobbar som marketing specialist på Visma Sign. Hon är intresserad av strategier för hur företag kan jobba mer effektivt - utan att det går på bekostnad av säkerhet eller miljö.